“…demokracja musi kosztować…”

“demokracja musi kosztować” odpowiedź Jacka Sasina na pytanie o 70 mln złotych wydanych na prezydenckie wybory kopertowe, które się nie odbyły w maju 2020 roku.

Mała aktualizacja materiału…

Sprawdzamy zarobki radnych, sołtysów i kierowników osiedli w gminie Dzierzgoń. Dane za lata 2019-2022.

Dane za 2023 rok nie zostały udostępnione.

W budżecie gminy na 2023 na diety radnych zaplanowano 248 400 PLN na diety sołtysów i kierowników osiedli 140 tys. PLN .

Trzymając się planów (uchwał budżetowych) i informacji z oświadczeń majątkowych to rada miejska obecnej kadencji kosztowała nas mieszkańców prawie 850 tys. PLN !

W 2024 zaplanowano 298 tys. PLN – diety radnych a na diety sołtysów i kierowników osiedli 190 tys. PLN.

W 2022 w budżecie na diety i radę miejską planowano 149 tys. jak widać wydano 214 tys.

Z zestawienia w tabeli najwyższe kwoty z tytułu pełnienia funkcji przewodniczącego rady miejskiej uzyskał Ryszard Świder. Drugą osobą jest radny Mateusz Lepka, który piastuje stanowisko przewodniczącego w bardzo ważnej komisji o ile nie najważniejszej – Komisji Rewizyjnej.

Art.  18a.  [Komisja rewizyjna] – Ustawa o samorządzie gminnym

1.  Rada gminy kontroluje działalność wójta/burmistrza/, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

Oprócz radnych osobami, które otrzymują dietę za uczestnictwo posiedzeniach komisji i sesjach rady miejskiej są sołtysi i kierownicy osiedli. O ile stanowisko sołtysa jest stanowiskiem obligatoryjnym o tyle kierownicy osiedli nie są osobami niezbędnymi i mogą lecz nie muszą być powoływani.

W gminie Dzierzgoń mamy 12 sołectw czyli 12 sołtysów, oraz 5 osiedli miejskich i 3 osiedla wiejskie . Łącznie 8 kierowników osiedli z prawem do diety w przypadku obecności na sesji rady miejskiej lub komisji.

Zgodnie z uchwałą rady miejskiej NR XXIII/356/2021 z 30 grudnia 2021 roku.

Radni , sołtysi i kierownicy osiedli zamieszkujący w Dzierzgoniu otrzymują dietę w wysokości 15% minimalnego wynagrodzenia – za udział w sesji lub posiedzeniu komisji. Radni , sołtysi i kierownicy osiedli zamieszkujący poza Dzierzgoniem otrzymują dietę w wysokości 16% minimalnego wynagrodzenia – za udział w sesji lub posiedzeniu komisji.

Zestawienie wysokości diet za posiedzenie komisji lub sesji rady miejskiej w Dzierzgoniu:

Otrzymywane kwoty są kwotami, od których radni nie opłacają żadnych składek ZUS ani podatku dochodowego, czyli są tzw. kwotami “na rękę”

Zapytaliśmy Gminę Dzierzgoń o listy obecności z posiedzeń komisji i sesji Rady Miejskiej, o protokoły z komisji oraz o koszty diet kierowników osiedli i sołtysów. Chcieliśmy sprawdzić kto przychodzi “posiedzieć” na sesję, tak “posiedzieć” ponieważ na sesjach Rady Miejskiej jest spore grono “publiczności”, ale nie można zadawać pytań, można składać zapytania i interpelacje w formie pisemnej.

Niestety dwa tygodnie to zbyt krótki czas aby przygotować takie dane? pomimo, że osoby otrzymujące diety dostają informacje w PIT-R.

W protokołach z sesji Rady Miejskiej próżno szukać informacji o radnych nieobecnych. Nie toczą się tam prawie żadne dyskusje. Pytania o ile są zadawane to przez radnych opozycyjnych. Co znamienne, żaden z nich nie został przewodniczącym komisji pomimo tego, że są radnymi drugą kadencję.

Średni czas trwania sesji Rady miejskiej to około 1 godzina, bywają sesje krótsze np. 6 minut, bywały dłuższe ok 2 godzin.

My po lekturze materiałów mamy kilka pytań:

  1. W jakim celu funkcjonują kierownicy osiedli, skoro w okręgach do reprezentowania mieszkańców są wybierani radni a we wsiach są sołtysi? Jeżeli z jednej wsi w gminie Dzierzgoń na sesję Rady Miejskiej przyjdą radny , który ma prawo głosu oraz “posiedzieć” sołtys i kierownik osiedla (tak w jednej wsi jest radny, sołtys i kierownik osiedla) to koszt ich diet w 2024 roku wyniesie 2 036,10 PLN !!! a od 1 lipca -2064 PLN. i to za jedną sesję!
  2. Jak wysokiej klasy specjalistami są radni, którzy za średnio godzinę “posiedzenia” na sesji (bo przypomnijmy z lektury protokołów nie zabierają praktycznie głosu ) otrzymują w 2024 roku 636,3 PLN lub 678,7 PLN a od lipca 2024 odpowiednio 645 i 688 PLN???
  3. Dlaczego sesje rady miejskiej zwoływane są na godzinę 1400 ?? Uniemożliwia to uczestnictwo mieszkańcom w sesjach a radni dezorganizują pracę w swoich zakładach pracy?
  4. Dlaczego w protokołach sesji Rady Miejskiej nie ma informacji o nieobecnych radnych?
  5. Dlaczego do protokołów z sesji Rady Miejskiej nie dołączane są załączniki z listami obecności i innymi dokumentami , które są przedmiotem obrad na sesji rady miejskiej?
  6. Dlaczego nie są udostępniane publicznie protokoły z posiedzeń komisji Rady Miejskiej i załączniki do nich?
  7. Czy opłacanie nieobowiązkowych jednostek pomocniczych, sowicie z naszych podatków – przypominamy kierownicy osiedli i tworzenie osiedli w ogóle nie jest obowiązkowe- ma na celu zyskanie przychylności większego grona wyborców? plan tylko na 2023 i 2024 rok zakłada wydatkowanie na ten cel 330 tys. PLN ( W Sztumie, Iławie, Malborku, Pruszczu Gdańskim nie spotkacie takich “tworów” i tam dają radę?)

Informacje pochodzą z oświadczeń majątkowych zamieszczonych na BIP Gminy Dzierzgoń, uchwał budżetowych Rady Miejskiej w Dzierzgoniu oraz zapytań w trybie informacji publicznej.